
Wśród wielu typów transportu osobne zagadnienie stanowi transport ładunków ponadgabarytowych. Dotyczy on towarów wykraczających poza normy przewozowe i jest obwarowany osobnymi przepisami prawnymi. Z tego względu, jak również dla bezpieczeństwa, przewóz towarów ponadgabarytowych powinien być realizowany przez wykwalifikowanych pracowników posiadających odpowiednie pozwolenia.
Transport ładunków ponadgabarytowych – wymiary
Przewóz ponadgabarytowy, wymiennie nazywany ponadnormatywnym, obejmuje ładunki o wielkości i masie przekraczającej dopuszczalne do jazdy bez specjalnych pozwoleń normy. Wymiary takich towarów przekraczają:
- całkowitą długość 16,5 m
- szerokość 2,5 m
- wysokość 4 m
Natomiast masa takiego ładunku to zazwyczaj powyżej 42 tony.
Przykłady ładunków ponadgabarytowych
Jako ładunki ponadgabarytowe zaliczają się:
- mosty
- maszyny, urządzenia przemysłowe, konstrukcje stalowe
- dźwigi
- turbiny
- urządzenia energetyczne
- transformatory
- wieże i łopaty wirników siłowni wietrznych
Organizacja transportu ponadgabarytowego
Ze względu na duże wymiary oraz masę ładunku, przy planowaniu przewozu ponadnormatywnego należy wziąć pod uwagę różne czynniki, między innymi:
- szerokość dróg
- obecność przeszkód takich jak znaki i słupy
- maksymalny dozwolony nacisk osi na powierzchnię
- cechy trasy, np. obecność rond, najazdów, zwężeń dróg, mostów itp.
Ważne jest takie zaplanowanie trasy, by przewóz odbył się w najkrótszym możliwym czasie, w bezpiecznych warunkach.
Transport ładunków ponadgabarytowych – cena
Ceny przewozów ponadnormatywnych są wyższe niż w przypadku przewozów neutralnych. To logiczne, biorąc pod uwagę konieczność zapłaty za zezwolenia specjalne. Wysokość takich opłat jest regulowana w prawie unijnym i powinna wynosić tyle samo niezależnie od długości trasy czy parametrów pojazdu z ładunkiem. W praktyce często wygląda to inaczej i ceny są sztucznie windowane do góry. Warto więc skorzystać z rozwiązań, które pomagają otrzymać korzystne stawki – na przykład z giełdy transportowej.
